arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe maak je een goede productverpakking?

Productverpakkingen met je eigen logo bedrukken

Mensen zijn geneigd alles direct op het uiterlijk te beoordelen. Om deze reden is een productverpakking en verpakkingsmateriaal zeer belangrijk. De productverpakkingen in je winkel verkopen niet alleen je product, maar kleden ook je winkel aan. Denk daarom goed na over de verpakkingen van je producten. De aantrekkingskracht van productverpakkingen zijn van invloed op consumenten die niet van plan zijn een aankoop te doen. Het kan aanzetten tot impulsaankopen. Belangrijk dus, die verpakking. Slimme keuzes in kleur, vorm, textuur en typografie kunnen het verschil maken in het succes van je product.


Uit een onderzoek dat is gedaan naar het verpakkingsontwerp van productverpakkingen, zijn de onderstaande conclusies gekomen.

  • Aantrekkelijke verpakkingen veroorzaken meer activiteit in het gebied van de hersenen die met impulsiviteit worden geassocieerd, dan neutrale verpakkingen
  • Onaantrekkelijke en aantrekkelijke verpakkingen leiden tot minder hersenactiviteit in gebieden van het brein die verantwoordelijk zijn voor reflectief denken, dan neutrale verpakkingen
  • Aantrekkelijke verpakkingen veroorzaken een gevoel van belonen in de hersenen, terwijl onaantrekkelijke verpakkingen in de hersenen voor negatieve emoties zorgen

Een aantrekkelijke verpakking zet mensen aan om spontane keuzes te maken, passeren reflecterende gedachten en geven de koper een belonend gevoel.


Vier ontwerptips voor het verbeteren van het design van je productverpakking

1. Gebruik de juiste kleuren

Kleur moet de aandacht van de consument trekken

Het gebruik van kleur heeft drie basis functies bij het ontwerpen van een productverpakking. Kleur kan zeer effectief zijn in het trekken van de aandacht van de consument. Rood, geel, groen en roze zijn de vier meest in het oog springende kleuren. Het gebruik van één van deze kleuren in een verpakking verhoogt de kans dat het oog van de consument op het product valt. Dat betekent uiteraard niet dat alle verpakkingen deze kleuren moeten bevatten.

Als alle productverpakkingen dezelfde kleuren zouden gebruiken, zou geen enkel product meer opvallen. Het zijn de objecten die visueel onderscheidend zijn die opvallen en de aandacht trekken. Gebruik dit gegeven. Als de concurrent bijvoorbeeld groene verpakkingen gebruikt, overweeg dan om een complementaire kleur als oranje of rood te gebruiken om jouw producten te laten opvallen.

Kleur moet de juiste emotionele associatie wekken

Bepaalde kleuren roepen emoties op die in onze cultuur een  betekenis hebben gekregen. Zo wordt rood verbonden aan liefde, passie, woede en actie. Blauw wordt gelinkt met rust, vertrouwen, stabiliteit, maar ook met verdriet. Geel wordt geassocieerd met geluk en groen met geld.

Uit onderzoek blijkt dat men na het zien van een artikel binnen de eerste 90 seconden een onbewust oordeel vellen. De meerderheid van deze mensen beoordeelden de producten alleen op kleur: bijna 85 procent van de mensen noemt kleur als de belangrijkste reden dat ze een bepaald product kopen en 80 procent van de mensen gelooft dat kleur de merkherkenning verhoogt.

Belangrijk is om kleuren te gebruiken die de associatie oproepen die aansluit op de merkidentiteit van jouw onderneming. Kies bijvoorbeeld voor een lavendelkleur als je kalmerende gezichtsmaskers verkoopt. Bij kampeerspullen passen houtachtige kleuren weer beter. Hoe zit het met keukenapparatuur? Tinten van zilver of wit creëren netheid en zullen het vertrouwen wekken dat de apparatuur veilig is om te gebruiken voor voedsel.

Kleur moet de merkidentiteit van je merk versterken

Een logo heeft bepaalde kleuren die aan je merk verbonden zijn. Het logo moet leidend aanwezig zijn op de verpakking, zodat trouwe klanten het merk kunnen herkennen en nieuwe klanten jouw merk leren kennen. De kleuren die je kiest voor het ontwerp van je verpakking moeten een verwijzing geven naar het logo. Zorg ervoor dat de kleuren van het logo en de kleuren van de verpakking een geheel vormen.

2. Structuur en vorm als onderscheidende factor

Net als kleur kan de vorm van je productverpakking een onderscheidende factor zijn. Stel je voor dat een klant in de supermarkt een vol productschap bekijkt. Eén product heeft ten opzichte van alle andere producten een andere vorm. Hiermee is deze direct onderscheidend, uniek en herkenbaar.


Er zijn er algemene richtlijnen voor een goede vormgeving van je verpakking die je kunt volgen. Bijvoorbeeld dat mensen rondingen aantrekkelijker vinden dan rechte lijnen. Hoekige lijnen worden vaak als bedreigend ervaren.

Wees dus niet bang om "out of the box" te denken bij het ontwerpen van een productverpakking. Streef naar een verpakking die onderscheidend, productgeschikt en merkrelevant is en houd ook rekening met de vormen.

3. Afwerking is belangrijk

Wanneer je een verpakkingsontwerp gaat maken, is het belangrijk om rekening te houden met het gevoel van de verpakking. Producten die fijn aanvoelen, kunnen voor een positieve reactie bij de consument zorgen. Producten met een gladde, matte, zijdezachte hoogglans uitstraling, of die zacht en pluizig aanvoelen, motiveren consumenten om het product aan te willen raken.


Het fysiek vasthouden van producten kan  een gevoel van eigenaarschap opwekken. Dit vergroot de kans tot een aankoopbeslissing. Kies een verpakking waarvan de textuur weergeeft wat de consument in de verpakking kan verwachten. Is je product luxueus? Kies materiaal dat luxueus aanvoelt.

4. Lettertypes die communiceren

Denk ook aan het belang van de lettertypekeuze in je verpakkingsontwerp. Dit bepaalt hoe de boodschap bij de consument wordt overgebracht. Het lettertype ondersteund zijn aan de boodschap die je wilt overbrengen.

Een studie toonde aan dat het lezen en begrijpen van een boodschap in sierlijke letters langer duurde dan wanneer de boodschap in eenvoudige letters zichtbaar zou zijn. Dit kan te wijten zijn uit het feit dat uitgebreide scriptlettertypen doen denken aan de handschriftstijl uit de vroegere eeuwen. Zorg dus dat je heldere een eenvoudige lettertypes gebruikt op je productverpakking.


Meer weten?
Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Heb je nog een onbeantwoorde vraag? Neem contact met ons op.

Cookies in onze verpakkingen